no-img
خرید مقاله | انجام مقاله|انجام پایان نامه|چاپ مقاله|اکسپت| پروژه آنلاین|انجام مقاله در تهران

اموزش مقاله نویسی ،دوره مقاله نویسی،مقاله نویسی، مقالات معتبر،صفر تا صد مقاله نویسی


خرید مقاله | انجام مقاله|انجام پایان نامه|چاپ مقاله|اکسپت| پروژه آنلاین|انجام مقاله در تهران
انجام مقاله | چاپ مقاله | خرید مقاله | اکسپت | 02166435682
انجام پروژه

adsads
Untitled Document Screen Resolution Statistics

صفحه جدا

آموزش مقاله نویسی


آموزش پروژه آنلاین

آموزش ، آموزش مقاله نویسی، اموزش برنامه نویسی، آموزش spss ،

ایا استفاده از ضمایر اول شخص در نوشته های علمی قابل قبول است؟

اغلب محققان تازه کار با استفاده از ضمایر اول شخص در نوشته های خود سبب ایجاد دلسردی در ان میشوند. و دلیل رایج برای این امر این است که خوانندگان ممکن است چنین نوشتاری را به عنوان نوشته ای خصوصی تلقی کنند در حالی که مقلات علمی کاملا عمومی و جامع می باشد. به هرحال هیچ قانون جهانی برای استفاده از ضمیر اول شخص در نوشته های علمی وجود ندارد.

دکتر دیوید شولتز نویسنده کتاب: علم سلیس، در مورد اینکه ایا استفاده از ضمیر اول شخص مناسب است یا نه، کتاب های بسیاری که در مورد نوشتن مقالات تحقیقاتی نگارش شده اند را مورد مظالعه قرار داد. وی دریافت که در حقیقت راهنمایی های متعددی، از استفاده ضمیر اول شخص در نوشتن مقالات علمی حمایت می کنند. به عنوان مثال، در کتاب رابرت دی و باربارا گستل تحت عنوان: چگونه یک مقاله علمی نوشته و نشر دهیم، امده است:

به این دلیل محققین معمولا از توضیحات عمیق و طولانی از جمله، این یافت شد که، به جای جمله کوتاه “من یافتم”  استفاده میکنند که، محققین جوان باید از ادعای غلط پیشینیانشان صرفنظر کنند. همچنین نباید از نام بردن نماینده عمل در یک جمله بترسید حتی زمانی که از کلمه من و یا ما استفاده می­کنید.

بسیاری از محققین مشهور جهان همانطور که در مجلات علمی امده است، از ضمیر اول شخص استفاده میکنند:

انیشتین گاهی اوقات از ضمیر اول شخص استفاده میکرد. فیمن در اغلب موارد در فرصت های مناسب از ضمیر اول شخص استفاده میکرد، داروین، لایل و فروید نیز همینطور. تا زمانی که تاکید بر روی کار شما و غیر شما باشد، استفاده با قاطعیت از  ضمیر اول شخص هیچ اشکالی ندارد.

شاید یکی از بهترین دلایل برای استفاده از ضمیر اول شخص به هنگام نوشتن، در کتاب، تریبون نویسندگان علمی امده است: ” فکر میکنم که” یک اصطلاح بی معنی می باشد و بکار بردن ان در کمال فروتنی غیرضروری می باشد. خواننده می خواهد بداند که چه کسی تفکر یا فرض می کند، نویسنده یا متخصص دیگر.

به عبارت دیگر، کتابچه دانشمندان برای نوشتن مقالات و تزها، در استدلال شخص سوم مورد استفاده قرار می گیرد و نویسنده مطلب را طوری بیان میکند که هر کس دیگری با توجه به همان شواهد، نتیجه ی مشابهی به دست آورد.

سبک خوب: نوشتن برای علم و تکنولوژی، اغلب بر علیه استفاده از ضمیر اول شخص در نوشته های علمی می باشد و توضیح میدهد که خواننده مقالات علمی در وحله ی اول علاقه مند به حقایق علمی مقاله میباشند نه شخصی که ان را نگارش کرده است. به هرحال این کتاب اغلب به این نکته اشاره دارد که نکاتی در مقالات علمی وجود دارد که برای نمایان کردن انکه چه کسی اقدام خاصی انجام داده است، ضروری می باشد.

در کتاب علم سلیس، دکتر شولز نتیجه میگیرد که ضمایر اول شخص در نوشته های علمی اگر به صورت محدود و به منظور افزایش وضوح استفاده شوند، قابل قبول هستند. به عبارت دیگر مقالات خود را با ضمایر من و ما گلوله باران نکنید. اما لازم نیست که به سختی از فرد اول نیز اجتناب کنید. برای مثال، هنگام بیان یک فرض غیر استاندارد از آن استفاده کنید. و یا هنگام توضیح یک اقدام شخصی یا مشاهده از آن استفاده نکنیم. در نهایت، از توافقات موجود در زمینه خود پیروی کنید و به ویژه چک کنید که مجله ای که شما قصد ارائه مقاله خود را در ان دارید به طور خاص استفاده از شخص اول را ممنوع نکرده باشد.

آموزش مقاله نویسی

اموزش مقاله نویسی،نگارش مقاله

پیشگفتار مقاله نویسی

امروزه یکی از مهمترین ابزار در نشر علم و دانش چاپ مقالات علمی است. در حقیقت از طریق مقالات علمی است که یک پژوهشگر میتواند یافته هایش را در اختیار دیگران قرار دهد. در واقع یک پژوهشگر علاوه بر پژوهشکردن باید از توانایی نوشتن هم برخوردار باشد. از سوی دیگر، در کشور عزیزمان، کمبود یک کتاب آموزشی در زمینه نگارش مقالات علمی ـ به ویژه مقاله ISI ـ احساس میشود. در نتیجه پروژه آنلاین تصمیم گرفت  تا در جهت جبران این کمبود، قدمی، هر چند ناچیز، بردارد. بنابراین، هدف این آموزش ، کمک به پژوهشگران، دانشجویان و فارغالتحصیلانی است که در نگارش مقاله ضعف دارند.

تمرکز مقاله حاضر، بر روی نگارش مقاله های ISI است ضمن آنکه اشاره های مختصر و صرفاً جهت آشنایی به انواع مقالات و مجلات نیز میشود. نحوه نگارش هر یک از قسمتهای مقاله به صورت قدم به قدم و با ذکر مثالهای متعدد دوزبانه فارسی و انگلیسی ارایه شده است تا چارچوبی کلی برای نگارش مقاله، در اختیار خواننده قرار گیرد چرا که مقالات تخصصی حوزههای مختلف علمی میتوانند از لحاظ ساختاری و محتوایی متفاوت باشند. بعد از نحوه نگارش، در مورد اشتباهات رایج در نگارش مقاله، فرآیندهای انتخاب مجله، ارسال مقاله، داوری و نشر به طور مفصل بحث شده است تا اینکه خوانندگان محترم به خوبی با این فرآیندها آشنا شده و بدانند بعد از ارسال مقاله برای مجله، چه اتفاقاتی خواهد افتاد و چه کارهایی را باید انجام دهند.

اموزش مقاله نویسی،نگارش مقاله

مجله علمی

مجله را به بیانی ساده میتوان اینگونه تعریف کرد:
مجله نشریهای است شامل یک موضوع یا موضوع های گوناگون که در فواصل زمانی منظم و معینی به چاپ میرسد و هدف از انتشار آن اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مطالعه کنندگان درباره آن موضوع یا موضوعها میباشد
از آنجاییکه هدف پروژه آنلاین نحوه نگارش مقالات علمی و چاپ آنها در مجلات علمی است، پس مستقیماً به سراغ این نوع از مجلات رفته و به آنها میپردازیم. در مورد چاپ اولین مجله علمی اقوال مختلفی وجود دارد و کسانی هستند که میگویند از عمر چاپ اولین مجله علمی حدود ۳۳۳ سال میگذرد اما غالباً روز پنجم ژانویه ۱۹۶۵ را تاریخ چاپ اولین مجله علمیمیدانند
. اکنون سؤالاتی که ممکن است ذهن خواننده را درگیر کنند سؤالاتی از این قبیل هستند که:

در میان انبوهی از مجلات علمی کدامها معتبر هستند؟

چه معیارهایی برای ارزیابی مجلات علمی وجود دارند؟

چگونه میتوان ارزش و اعتبار دو مجله علمی را مقایسه کرد؟

برای پاسخ دادن به سؤالاتی از این دست نیاز است در این قسمت انواع مجلات علمی و نحوه ارزیابی و رتبه بندی آنها ارائه میشود. بدین منظور ابتدا با مفهوم نمایه کردن
مجلات علمی در پایگاههای علمی آشنا میشویم.                                                نمایهکردن یک مجله علمی بدین معناست که شناسهای توسط پایگاه یا پایگاههای علمی به آن مجله علمی تخصیص داده میشود تا دسترسی به مجله مذکور و محتوایش راحت تر صورت گیرد. بدین ترتیب احتمال دیده شدن مجله و محتوایش به ویژه در محافل  علمی افزایش می یابد که این امر میتواند باعث رشد تعداد ارجاعات به مجله و محتوایش شود و ضریب تأثیر مجله را بهبود بخشد. پایگاههای علمی بین المللی و داخلی متعددی وجود دارند که این نمایه گذاری را انجام میدهند. در اینجا ذکر این نکته
ضروری است که یک مجله به طور هم زمان میتواند توسط چند پایگاه نمایه شود. در این قسمت تعدادی از مطرحترین و شناخته شده ترین پایگاه ها بیان میشوند:

۱-پایگاههای علمی تامسون رویترز

در سالهای دور تعداد جوایز نوبل، تعداد پژوهشگران استنادشده و تعداد مقالات چاپ شده در مجلاتی از قبیل نیچرو ساینس معیارهای ارزیابی و رتبه بندی دانشگاهها بوده اند. در سالهای اخیر معیار دیگری به نام “ISI “نیز در محافل علمی مطرح است. ISI نشانه اختصاری مؤسسه اطلاعات علمی است که مهمترین و معتبرترین نمایه برای مجلات علمی به شمارمیآید. ISI در سال ۱۹۶۲ توسط اوگن گارفیلدپایه ریزی شد و در سال ۱۹۹۲ در اختیار شرکت چندملیتی تامسون رویترز قرار گرفت. یکی اززیرمجموعههای این شرکت WOS است که نمایه ISI را، پس از بررسیهای لازم، به مجلات علمی واجدالشرایط تخصیص میدهد. در WOS دو نوع مجله وجود دارد، اول مجلاتی که دارای ضریب تأثیر بوده و به JCR معروفند،
دوم مجلاتی که بدون ضریب تأثیر هستند و Listed ISI نام دارند. مشخصاً مجلات JCRاز مجلات Listed ISI معتبرتر هستند.
لازم به ذکر است یک مجله میتواند به دلیل کاهش بار علمی آن از لیست مقالات ISI کنار گذاشته شود. برای اطمینان از نمایه بودن یک مجله در WOS( یا به عبارت سادهتر ISI بودن یک مجله) میتوانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید.

http://ip-science.thomsonreuters.com/mjl/#journal_lists

۲-پایگاه علمی اسکوپوس

مؤسسه اسکوپوس یک پایگاه استنادی بسیار معتبر است که اطلاعات کتابشناختی حدود ۲۲۳۳۳ حوزه علمی را تحت است و ۱۱ پوشش خود دارد. هم اکنون این پایگاه حدود ۲۳۳۳۳ مجله معتبر را نمایه کرده است. مالک اصلی این پایگاه الزویر
داده هایش از طریق اشتراک گذاری آنلاین در اختیار متقاضیان قرار میگیرد. برای اطمینان از نمایه بودن یک مجله در اسکوپوس میتوانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید:

http://www.scimagojr.com/journalsearch.php

مقاله

در اواخر قرن شانزدهم میلادی توسط مایکل دی مونتاین ۱ به نوعی میتوان گفت اولین مقاله فرانسوی به قلم تحریر درآمد  و جان درایدن ، آبراهام کولی  که مقالهای مطبوعاتی بود. بعد از او ادیبانی انگلیسی همچون فرانسیس بکن تحت تأثیر مقالات
وی قرار گرفتند. البته از نظر بسیاری از محققان و تاریخ نویسان فرانسیس بکن به عنوان اولین مقاله نویس انگلیسی شناخته میشود. بعد از ایشان و در سده هجدهم میلادی پیشرفتهای بیشتری در حوزه مقاله نویسی مطبوعاتی صورت گرفت
در اواخر قرن بیستم نگارش مقالات غیررسمی کم فروغ تر شده و بالعکس؛ نگارش مقاله های نظری، انتقادی، ادبی و فکری به ویژه در نشریات دانشگاهی رونق بیشتری پیدا کردند.

آیین نگارش مقاله علمی ـ پژوهشی دکتر محمد فتوحی
از نظر لغوی مقاله به معنی سخن و قول است. در فرهنگ فارسی دکتر محمد معین از مقاله به عنوان نوشته هایی یاد شده کهغالباً برای درج در روزنامه یا مجله تهیه میشود. تعاریف گوناگونی از مقاله ارائه شده است که تعدادی از جامعترین آنها به قرار
زیر هستند:

– »مقاله نوشتاری کوتاه از یک تا سی صفحه یا فصلی از کتاب است که نویسنده در آن دیدگاه، یافته ها و تجربه های ذهنی خود را دربارهی یک موضوع به بحث میگذارد. (آیین نگارش مقاله علمی ـ پژوهشی دکتر محمد فتوحی.)

– »مقاله انشایی است که حجمی متوسط دارد و در مورد موضوعی معین بحث میکند. نویسنده باید حدود موضوع را رعایت کند و به روشنی آن را توضیح دهد. (دایره المعارف بریتانیکا)

اما از آنجایی که هدف اصلی این کتاب نگارش مقالات علمی و دانشگاهی است، تعاریف جداگانه و تخصصی تری را میتوان از این نوع مقالات داشت:

– »مقاله یک نوشته آکادمیک است که نتایج یک پژوهش علمی را برای متخصصین یک حوزه نظری خاص ارائه میکند.
(۲۵ اصل در مقالهنویسی دکتر محمدحسین رضازاده مهریزی و محمد وکیلی)

– » مقاله علمی معمولاً در نتیجه پژوهش منطقی، ژرف و متمرکز نظری، عملی یا مختلط، به کوشش یک یا چند نفر در
یک موضوع تازه و با رویکردی جدید با جهت دستیابی به نتایجی تازه، تهیه و منتشر میگردد.( اعتماد، شاپور؛حیدری، اکبر؛ سربلوکی، محمدنبی و مهرداد، سید مرتضی (۱۳۸۱ .)معرفی نظام ارزیابی)

بنابراین، به بیان ساده میتوان گفت که مقاله علمی، آن نوشتاری است که توسط یک یا چند پژوهشگر متخصص در مورد موضوعی خاص، با نظم و ساختار خاصی به رشته تحریر درآمده که در آن به ارائه نتایج پرداخته شده است. یک مقاله علمی (البته بسته به نوعش) در بیشتر مواقع ایده و یافته جدیدی را به همراه داشته و مخاطبانش دانشجویان و اساتید دانشگاهی هستند. در واقع دانشمندان، محققان و دانشجویان از طریق نوشته های علمی است که نتایج تحقیقات خود را به یکدیگر انتقال میدهند؛ ضمن آنکه این فرآیند مکتوب کردن و نشردادن، موجب ایجاد یک پایگاه دانشی نیز میشود.

نگارش مقاله

همان طور که در فصل قبل دیدیم مقاله شامل اجزایی میباشد ـ یعنی سربرگ، عنوان، مشخصات نویسنده یا نویسندگان، چکیده، کلمات کلیدی، مقدمه، روشها ، نتایج یافته ها، بحث تجزیه و تحلیل، نتیجه گیری، تقدیرها، ضمایم و منابع ـ که بسته به نوع مقاله و نظر مجله شاید تغییرات اندکی در آنها نیاز شود. برای یادآوری، معادل انگلیسی اجزای مذکور در جدول
زیر بیان شده اند:

اموزش مقاله نویسی،نگارش مقاله

از در کنار هم قرارگرفتن این اجزا در چارچوبی مشخص و منظم مقاله شکل میگیرد. در این فصل به بررسی و تشریح یکایک این اجزا پرداخته خواهد شد.
قبل از بررسی اجزای مقاله، به خاطر سپردن این دو نکته ضروری است، اول، در هر مقاله قسمتهای کلیدی که معمولاً در همان ابتدا توسط مخاطب مطالعه میشوند به ترتیب عبارتند از: عنوان، چکیده، نتیجه گیریبحث، جملات اول هر بند، شکلها، جداول و زیرنویسهای آنها که در نگارش و تنظیم آنها باید بسیار دقت کرد و دوم، تا زمانیکه مقاله توسط مجله پذیرفته نشود نمیتوان نام مقاله را به آن اطلاق کرد بلکه نام اصلی آن نسخه ی خطی مقاله است
ولی در اینجا برای سادگی و از روی عرف همان نام مقاله را به کار میبریم.

عنوان، یکی از قسمتهای مهم و جزء لاینفک مقاله است؛ چرا که نشاندهنده ماهیت مقاله است. عنوان، یکی از آن عواملی
است که در یافتن مقاله و دیدهشدن آن توسط پژوهشگران ـ بهویژه در دنیای مجازی ـ تأثیر مستقیم دارد. به عبارت سادهتر،
عنوان، اولین قسمتی از مقاله است که توجه خواننده را جلب میکند و او را ترغیب میکند تا به سراغ قسمتهای بعدی مقاله
برود )معمولاً پژوهشگر با خواندن عنوان تصمیم میگیرد که آیا کل مقاله را بخواند یا خیر( ولی هنوز کسانی هستند که به
انتخاب یک عنوان خوب برای مقاله دقت نمیکنند. مهمترین راهکار پیشنهادی برای رفع این مشکل آن است که عنوان، بعد از
پایان یافتن نگارش متن اصلی مقاله )و حتی بعد از نوشتن چکیده( نوشته شود و در این مسیر شاید نیاز باشد که عنوانهای
مختلفی مورد بررسی و بازنگری قرار گیرند تا در نهایت بتوان یک عنوان مناسب را برگزید. در ضمن، یک عنوان مناسب باید
فاکتورها و نکات زیر را ـ علاوه بر خواستههای مجله ـ در خود داشته باشد:
 ایده اصلی مقاله را به طور خلاصه بیان کند.
 هدف اصلی مقاله را نشان دهد.
 باید با خواندن عنوان بتوان محتوای مقاله را پیشبینی کرد.
 تا حد امکان در عنوان به نتایج پژوهش، اشارهای نشود.
 با موضوع اصلی مقاله )آنچه که تحقیق در موردش انجام گرفته و جوهره مقاله است( شروع شود.
 متغیرهای مورد بحث و روابط بین آنها را معرفی کند.
 سؤالاتی که در مقاله به آنها پاسخ داده شده است یا فرضهایی که در مقاله مورد آزمون قرار گرفتهاند را پوشش دهد.
 حتیالمقدور از عباراتی مانند “… of investigation an …” ،”on studies “و “… of analysis “در مقاله انگلیسی یا »پژوهشی بر روی …« ، »مطالعاتی بر روی …« و »تجزیه و تحلیل …« در مقالهی فارسی استفاده نشود.
 از لغات، اصطلاحات و عبارات نامفهوم و حروف اختصاری در عنوان استفاده نشود مگرآنکه آن حروف اختصاری برای خوانندگان هدف کاملاً و بخوبی شناخته شده باشند. برای مثال، میتوان کلمه CPU را در عنوان مقالههای مربوط به علوم رایانه به کار برد.
 دقیق، شفاف، صریح، خاص و کامل باشد ولی فراتر از محتوای مقاله نباشد.
 شامل کلمات کلیدی باشد تا در هنگام جستجوی اینترنتی به راحتی پیدا شود.
 برای خواننده جذاب باشد.
 تا حد امکان به صورت جمله نباشد و معمولاً بهتر است یک عبارت غیر سؤالی باشد.
 به ندرت در عنوان از حروف ندا و علامت تعجب استفاده میشود.
 نه خیلی طولانی و نه خیلی کوتاه باشد، مثلاً؛ بین ۱۳ تا ۱۵ واژه مناسب است. طبق نظر مجله انجمن روانشناسی(APA) آمریکا ۲تعداد واژههای عنوان باید حداکثر ۱۲ کلمه باشد.

پایان بخش اول

بخش دوم بزودی از پروژه آنلاین

دوره مقاله نویسی ، اموزش مقاله نویسی، مقاله ، خرید مقاله