no-img
خرید مقاله | انجام مقاله|چاپ مقاله|اکسپت| پروژه آنلاین|انجام مقاله در تهران

مقاله بررسی و رتبه بندی مهم ترین علل تمایل مصرف کنندگان ایرانی در انتخاب محصولات خارجی (مورد مطالعه لوازم خانگی) | خرید مقاله | انجام مقاله|چاپ مقاله|اکسپت| پروژه آنلاین|انجام مقاله در تهران


خرید مقاله | انجام مقاله|چاپ مقاله|اکسپت| پروژه آنلاین|انجام مقاله در تهران
انجام مقاله | چاپ مقاله | خرید مقاله | اکسپت | 02166435682
انجام پروژه

adsads
Untitled Document Screen Resolution Statistics

ادامه مطلب

TXT
مقاله بررسی و رتبه بندی مهم ترین علل تمایل مصرف کنندگان ایرانی در انتخاب محصولات خارجی (مورد مطالعه لوازم خانگی)
امتیاز 5.00 ( 1 رای )
txt
خرداد ۱۲, ۱۳۹۷

مقاله بررسی و رتبه بندی مهم ترین علل تمایل مصرف کنندگان ایرانی در انتخاب محصولات خارجی (مورد مطالعه لوازم خانگی)


مقاله بررسی و رتبه بندی مهم ترین علل تمایل مصرف کنندگان ایرانی در انتخاب محصولات خارجی (مورد مطالعه لوازم خانگی)

چکیده

با جهانی شدن روند بازارها و حضور رقبای خارجی در بازار لوازم خانگی موقعیت رقابتی شرکت­های ایرانی با چالش مواجه شده است. در بسیاری موارد محصولات خارجی گوی سبقت را از محصولات داخلی ربوده و مصرف­کنندگان اولویت خرید را به محصولات خارجی می­دهند. از این رو لازم است با نگاهی علمی، عواملی که بر تمایل خرید مصرف­کننده اثر می­گذارد، شناسایی و به آنها توجه شود. این پژوهش با هدف بررسی و رتبه­بندی مهم­ترین علل تمایل مصرف­کنندگان داخلی در انتخاب محصولات خارجی انجام گرفته است.

مدل مفهومی تحقیق با وارد کردن عوامل مربوط به تولیدکننده و عوامل مربوط به دولت به مدل رفتار خریدار کاتلر  و آرمسترانگ ایجاد گردید. جامعه آماری خریداران لوازم خانگی با نام­تجاری خارجی در شهر تهران و نمونه به روش نمونه­گیری غیر تصادفی از نوع قضاوتی انتخاب گردید. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده­ها توصیفی- پیمایشی (پرسشنامه) می­باشد. عللی که برای تمایل مصرف‌کنندگان داخلی در انتخاب محصولات خارجی شناسایی شد شامل عوامل فردی، عوامل گروهی، عوامل مربوط به محصول، عوامل فرهنگی اثر هاله­ای، عوامل مربوط به تولیدکنندگان و عوامل مربوط به دولت است. به منظور تأیید این عوامل، تحلیل عامل تأییدی به کار گرفته شد. از آزمون تی استیودنت جهت آزمون فرضیه­ها و از آزمون فریدمن برای رتبه‌بندی عوامل استفاده شد. بر مبنای نتایج آزمون فرضیه­ها، تاثیر عوامل مربوط به تولیدکنندگان و عوامل مربوط به دولت بر تمایل مصرف­کنندگان داخلی در انتخاب محصولات خارجی رد شد و بقیه موارد مورد تأیید قرار گرفت. همچنین عوامل فرهنگی بالاترین و عوامل فردی پایین­ترین رتبه را دارا بودند.

 واژگان کلیدی: مصرف­کننده، قصد خرید مصرف­کننده، عوامل فردی، عوامل گروهی، اثر هاله­ای، عوامل فرهنگی

 

مقدمه

با گسترش اطلاعات و ارتباطات و پدیده جهانی شدن، شرکت­ها و نام­های تجاری جهانی با فرصت­های جدیدی مواجه گشته­اند. در این میان کشورهای در حال توسعه از اهمیت خاصی برخوردارند. تعداد زیاد مشتریان بالقوه، رشد اقتصادی بالا و افزایش سریع توقعات مردم کشورهای در حال توسعه منجر شده است که این کشورها بازار هدف خوبی برای کشورهای توسعه یافته محسوب شوند (غفاری آشتیانی و همکاران، ۱۳۸۹، ص۳). در کشورهای در حال توسعه حق انتخاب­ مصرف­کنندگان از میان نام­های تجاری خارجی و داخلی  افزایش یافته است. در این محیط رقابتی اینکه چرا و چگونه مصرف­کنندگان در بازار نام­ تجاری خود را انتخاب می­کنند باید درک شود (Kumar, et al, 2009, P1). چرا که رقابت بین محصولات داخلی و خارجی در بازارهای جهانی به سرعت رو به افزایش است. گرایش به سمت کالاها و نشانهای با کیفیت جهانی در کشورهای در حال توسعه یک واقعیت است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین محصولات داخلی در کشورهای در حال توسعه مانند ایران باید قادر باشند به طور موثر با محصولات وارداتی رقابت کنند (انصاری­طادی، مشرف جوادی، جمشیدی، ۱۳۹۲، ص۲).

مصرف کالاهای داخلی در هر کشوری، نقش تعیین­کننده­ای در کمک به ایجاد و رشد صنایع ملی و اشتغال آفرینی داشته و در بعد کلان نیز با کاهش واردات و تقویت بنیه صادراتی، متغییر­های چون تراز پرداخت­های یک کشور را تحت تاثیر قرار می­دهد. حمایت از تولید کالاهای داخلی باعث کسب اطمینان واحدهای تولیدی نسبت به وجود بازار مصرف در داخل مرزهای سرزمین­شان گشته و این واحدها می­توانند با اعتماد به نفس بیشتری در زمینه سرمایه­گذاری بیشتر، افزایش فعالیت­های خود و حضور در بازارهای رقابتی بین المللی و جهانی اقدام کنند (خیل نژاد، ۱۳۹۰). امروزه مشاهده می­شود که محصولات خارجی در بسیاری موارد در ارتباط با جلب مشتری، گوی سبقت را از محصولات داخلی ربوده و مصرف‌کننده در انتخاب دو کالای مشابه داخلی و خارجی، اولویت خرید خود را به محصول خارجی می‌دهد. در اینجا یک سؤال مهم وجود دارد: علت تمایل مصرف‌کنندگان به خرید اجناس خارجی چیست؟ در پاسخ عده‌ای دلیل آن را فرهنگ غلط حاکم بر جامعه و برخی دیگر کیفیت مناسب‌تر محصولات خارجی می‌دانند. هر دوی این نظریه‌ها در واقع بخشی از علل را به ‌عنوان علت اصلی تلقی کرده‌اند. واقعیت این است که تمایل مصرف‌کنندگان به‌ مصرف محصولات خارجی نشأت گرفته از یک مجموعه عوامل است که با شناسایی این عوامل می­توان به تولیدکنندگان و شرکتهای ایرانی در طراحی استراتژیهای بازاریابی،  قیمت­گذاری،  بخش­بندی بازار،  ترفیع و توزیع کالا کمک کرد.

انجام مقاله،انجام مقاله درتهران،خرید مقاله،انجام مقاله در تهران،بهترین موسسه انجام مقاله،خریدمقاله علمی،انجام مقاله علمی،مقاله نویسی،انجام مقاله نویسی،اکسپت مقاله،انجام مقاله در ایران،انجام مقالات علمی پژوهشی،انجام مقاله به شرط اکسپت،انجام مقاله ایمپکت دار،خرید مقاله ایمپکت دار،خرید مقاله،



ads

درباره نویسنده

cloner 82 نوشته در خرید مقاله | انجام مقاله|چاپ مقاله|اکسپت| پروژه آنلاین|انجام مقاله در تهران دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *